Aplikasi Otak Kanan Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Matematik Di Institusi Pengajian Tinggi Malaysia

Authors

  • Chee Tiong Ong
  • Hu Laey Nee

DOI:

https://doi.org/10.11113/jt.v29.1094

Abstract

Penggunaan otak kiri telah selalu sangat diperbincangkan oleh berbagai lapisan masyarakat. Artikel ini bertujuan mengubah paradigma ini dan akan membincangkan peranan dan fungsi otak kanan dengan lebih terperinci. Ini boleh memberikan suatu hasil pembelajaran yang sangat bernilai dan berkesan. Penglibatan otak kanan dan otak kiri secara aktif dan kerap akan membawa kita kepada bentuk pengajaran dan pembelajaran matematik yang lebih efektif dengan membenarkan memori itu kekal lebih lama. Maklumat yang telah diperolehi iaitu input learning akan lebih mudah diolah melalui penggunaan peta minda iaitu suatu bentuk penting output learning.

Downloads

Published

1998-05-15

Issue

Section

Science and Engineering

How to Cite

Aplikasi Otak Kanan Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Matematik Di Institusi Pengajian Tinggi Malaysia. (1998). Jurnal Teknologi, 29(1), 43-57. https://doi.org/10.11113/jt.v29.1094