Gaya Pembelajaran Kolb dalam Mata Pelajaran Biologi
DOI:
https://doi.org/10.11113/jt.v40.429Abstract
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti gaya pembelajaran pelajar dalam mempelajari mata pelajaran Biologi dan menentukan sama ada terdapat perbezaan gaya pembelajaran antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan, dan juga antara pelajar Bumiputera dengan pelajar bukan Bumiputera. Gaya pembelajaran Kolb telah digunakan untuk mengukur gaya pembelajaran pelajar. Kajian ini merupakan satu kajian tinjauan dengan menggunakan soal selidik sebagai instrumen. Seramai 60 orang pelajar jurusan Biologi telah digunakan sebagai sampel kajian. Dapatan kajian mendapati bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan secara statistik dalam penggunaan gaya pembelajaran antara pelajar lelaki dan perempuan, dan juga antara pelajar bumiputera dan bukan Bumiputera. Kata kunci: Gaya Pembelajaran Kolb The purpose of this research is to identify students’ learning styles in learning biologi and also to determine whether there is any difference in learning styles between gender and ethnic. Kolb’s Learning Style inventory was used to identify students’ learning styles. This study used survey methods as an instrument. The sample consisted of 60 biology students. Findings indicated that there is no difference in the learning styles between male and female students, and also between Bumiputera and non Bumiputera students. Key words: Kolb's Learning StyleDownloads
Published
2012-01-20
Issue
Section
Social Sciences
License
Copyright of articles that appear in Jurnal Teknologi belongs exclusively to Penerbit Universiti Teknologi Malaysia (Penerbit UTM Press). This copyright covers the rights to reproduce the article, including reprints, electronic reproductions, or any other reproductions of similar nature.
How to Cite
Gaya Pembelajaran Kolb dalam Mata Pelajaran Biologi. (2012). Jurnal Teknologi (Sciences & Engineering), 40(1), 45–58. https://doi.org/10.11113/jt.v40.429