Assessing Pre-Service Teachers´ Information Technology (IT) Preparedness at Universiti Putra Malaysia

Authors

  • Su Luan Wong
  • Kamariah Abu Bakar
  • Ramlah Hamzah
  • Rohani Ahmat Tarmizi
  • Sai Hong Tang

DOI:

https://doi.org/10.11113/jt.v38.511

Abstract

Penyelidikan ini mengkaji kesediaan guru praperkhidmatan terhadap teknologi maklumat di Universiti Putra Malaysia. Kesediaan terhadap teknologi maklumat dalam kajian ini adalah diukur dalam tiga domain iaitu kemahiran teknologi maklumat guru, pengetahuan teknologi maklumat dan sikap mereka terhadap teknologi maklumat. Tiga ratus dan enam puluh mahasiswa dan mahasiswi yang mengambil bidang pendidikan sebagai major mengambil bahagian dalam kajian ini. Kajian ini menggunakan instrumen yang mengandungi 74 item yang berasaskan tugasan, 25 item pelbagai pilihan dan 34 item skala Likert untuk mengukur kemahiran IT, pengetahuan dan sikap masing-masing. Dapatan kajian mendapati bahawa kesedian teknologi maklumat guru-guru adalah tinggi. Secara spesifik, majoriti guru-guru mempunyai kemahiran teknologi maklumat yang tinggi, tahap pengetahuan IT yang memadai dengan sikap yang sangat positif terhadap teknologi maklumat. Hasil kajian juga menunjukkan wujud dua kumpulan yang ekstrim, mereka yang mempunyai kecekapan yang tinggi dalam alat produktiviti dan mereka yang tidak cekap. Kata kunci: kesediaan IT; kemahiran IT; pengetahuan IT; sikap terhadap IT; guru pra perkhidmatan This study examined pre-service teachers´ IT preparedness at Universiti Putra Malaysia. IT preparedness is measured in terms of their actual IT skills, knowledge and attitudes toward IT. Three hundred and sixty undergraduate students majoring in education participated in this study. This study used an instrument comprising 74 task based items, 25 multiple choice items and 34 Likert scale items to measure IT skills, knowledge and attitudes respectively. The result suggested that the pre-service teachers are highly IT prepared. More specifically, the majority of them have a high level of IT skills, reasonable level of IT knowledge with positively high attitudes toward IT. The result also revealed that two extreme groups existed, those who are highly proficient in certain productivity tools and those who are not. Key words: IT preparedness; IT skills; knowledge about IT; attitudes toward IT; pre-service teachers

Downloads

Published

2012-01-20

Issue

Section

Social Sciences

How to Cite

Assessing Pre-Service Teachers´ Information Technology (IT) Preparedness at Universiti Putra Malaysia. (2012). Jurnal Teknologi, 38(1), 1–14. https://doi.org/10.11113/jt.v38.511