Kesediaan Guru-guru Perdagangan Di Wilayah Persekutuan dari Aspek Pengetahuan Kaedah Pengajaran dan Sikap Terhadap Pengajaran Subjek Pengajian Keusahawanan
DOI:
https://doi.org/10.11113/jt.v37.552Abstract
Subjek Pengajian Keusahawanan akan diajarkan di sekolah-sekolah menengah seluruh Malaysia sebagai satu subjek elektif di bawah kumpulan Teknik dan Vokasional. Kandungan subjek ini tertumpu pada hal ehwal yang berkaitan dengan pendidikan keusahawanan. Kajian ini bertujuan meninjau kesediaan guru-guru Perdagangan yang akan mengajar subjek apabila ia dilaksanakan kelak dari aspek pengetahuan kaedah pengajaran yang sesuai dan sikap terhadap subjek Pengajian Keusahawanan ini. Seramai 80 orang guru-guru Perdagangan di Wilayah Persekutuan dipilih sebagai sampel. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dengan teknik soal selidik. Statistik deskriptif peratus, min dan sisihan piawai digunakan. Dapatan kajian menunjukkan tahap pengetahuan kaedah pengajaran guru-guru Perdagangan berkaitan topik-topik tertentu dalam sukatan pelajaran subjek Pengajian Keusahawanan adalah terhad. Majoriti guru-guru Perdagangan memilih kaedah kerja kumpulan dan penerangan sebagai kaedah pengajaran yang paling sesuai dalam mengajar kebanyakan topik-topik tersebut berbanding dengan kaedah yang sepatutnya iaitu kaedah simulasi dan kerja lapangan. Sikap guru-guru terhadap subjek ini adalah sederhana posifif dan perlu dipertingkatkan lagi supaya lebih bersemangat untuk merangsangkan semangat, minat dan motivasi pelajar terhadap bidang keusahawanan. Implikasi kajian menunjukkan guru-guru Perdagangan perlu dilatih semula untuk mengajar subjek Pengajian Keusahawanan.Downloads
Published
2012-01-20
Issue
Section
Social Sciences
License
Copyright of articles that appear in Jurnal Teknologi belongs exclusively to Penerbit Universiti Teknologi Malaysia (Penerbit UTM Press). This copyright covers the rights to reproduce the article, including reprints, electronic reproductions, or any other reproductions of similar nature.
How to Cite
Kesediaan Guru-guru Perdagangan Di Wilayah Persekutuan dari Aspek Pengetahuan Kaedah Pengajaran dan Sikap Terhadap Pengajaran Subjek Pengajian Keusahawanan. (2012). Jurnal Teknologi (Sciences & Engineering), 37(1), 1–16. https://doi.org/10.11113/jt.v37.552