Analisis Penggunaan Kata Sendi Nama dalam Penulisan Berdasarkan Teori Kesalahan Bahasa / Analysis of Preposition in Writing Based on the Theory of Language Error

Authors

  • Nur Farahkhanna Mohd Rusli Fakulti Bahasa dan Komunikasi Universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 UPSI Tanjong Malim, Perak Malaysia
  • Nor Ain Nor Azman Fakulti Bahasa dan Komunikasi Universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 UPSI Tanjong Malim, Perak Malaysia

DOI:

https://doi.org/10.11113/lspi.v7n1.95

Abstract

This paper aims to explain the misuse of prepositions among students in writing based on Error Analysis Theory (Corder, 1981). The data of the study were obtained through literature-based and observation methods with the help of instruments included questionnaire form. The respondents of this study consist of 20 form 2 students at Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Manjung, Manjung, Perak. The findings of this study shows that the level of mastery of students in the use of prepositions is at satisfactory level. Students are found to be confused with the functions of the prepositions ‘dari’ and ‘daripada’ when both if them used in sentences. This study is an effort to improve the mastery of Malay speakers, especially in prepositions.

Author Biography

  • Nur Farahkhanna Mohd Rusli, Fakulti Bahasa dan Komunikasi Universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 UPSI Tanjong Malim, Perak Malaysia
    Jabatan Bahasa dan Kesusasteraan Melayu, Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 Tanjong Malim, Perak, Malaysia.

References

Alhaadi Ismail dan Zaitul Azma Zainon Hamzah. 2018. Analisis Kesalahan dalam Penulisan Pelajar Bahasa Kedua dari Aspek Morfologi. Jurnal Linguistik. 22: 24-31.

Christina Anak Rama. 2017. Analisis Kesalahan Ejaan dan Penggunaan Kata Sendi Nama dalam Karangan Bahasa Melayu Pelajar Tingkatan 1. Tesis Sarjana Muda yang tidak diterbitkan. Tanjong Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Corder. S. Pit. 1967. The Significance of Learner’s Errors. Reprinted in J.C. Richards (ed.). 1974, 1984. Error Analysis: Perspectives on Second Language Acquisition. London: Longman. 19-27. (Originally in International Review of Applied Linguistics, 5 (4)).

Corder. S.Pit. 1973. Introducing Applied Linguistics. Baltimore: Penguin.

Corder. S. Pit. 1981. Error Analysis and Interlanguange. London: University Press.

Hazlina Abdul Halim dan Ang Lay Hoon. 2015. Kesalahan Pemilihan dan Pembentukan Kata dalam Terjemahan Bahasa Perancis. GEMA Online Journal of Language Studies. 15(2): 151-164.

Juriah Long, Rahimah Sabran dan Sofiah Hamid. 1990. Perkaedahan Pengajaran Bahasa Malaysia. Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.

Liew Siew Lin, Yahya Othman dan Abdul Rasid Jamian. 2003. Kesalahan Bahasa dalam Karangan Pelajar Cina Sekolah Menengah. Jurnal Bahasa. 3(2): 206-225.

Mohamed Zain. 2010. Penggunaan Kata Sendi Nama Bahasa Melayu dalam Kalangan Pelajar Universiti. Tesis Sarjana yang tidak diterbitkan. Johor Bharu: Universiti Putra Malaysia.

Nik Safiah Karim, Farid M. Onn, Hashim Musa & Abdul Hamid Mahmood. 2015. Tatabahasa Dewan. Edisi Ketiga. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Noraini Husin, Sarimah Shamsudin dan Amerrudin Abd. Manan. 2015. Vocabulary Needs of Engineering Students: A Survey. LSP International Journal. 2(1): 37-47.

Nurul Adzwa, Nur Farahkhanna Mohd Rusli dan Norfaizah Abdul Jobar. 2020. Analisis Kesalahan Imbuhan dalam Penulisan Karangan Pelajar dan Hubung Kait dari segi Makna Gramatikal. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu (JPBM). 10(1): 77-90.

Salinah Jaafar dan Rohaidah Haron. 2016. Kesilapan Bahasa Melayu dalam Kalangan Pelajar -pelajar Universiti Kebangsaan Yunnan di Akademi Pengajian Melayu. Jurnal Melayu. 15(2): 196-209.

Samat Buang. 2016. Bentuk Soalan Kesalahan Ejaan dan Imbuhan. Pelita Bahasa, Ogos 2016. Diakses pada 13 April 2020 daripada http://pbahasa.dbp.my/wordpress/?p=1158.

Siti Baidura Kasiran dan Nurul Jamilah Rosly. 2011. Kesalahan Tatabahasa Bahasa Melayu dalam Karangan Pelajar Asing di sebuah Institusi Pengajian Tinggi Awam. Diakses pada 13 April 2020 daripada http://irep.iium.edu.my/6212/1.

W. Azlinda Wan Mukhtar. 2003. Kata Sendi Nama dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu di Sekolah Menengah: Satu Tinjauan. Tesis Ijazah Sarjana Muda yang tidak diterbitkan. Tanjong Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Zaliza Mohamad Nasir. 2017. Kesalahan Tatabahasa Bahasa Melayu dalam Penulisan Karangan Pelajar. LSP International Journal. 4(1): 23-35.

Downloads

Published

2020-06-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Analisis Penggunaan Kata Sendi Nama dalam Penulisan Berdasarkan Teori Kesalahan Bahasa / Analysis of Preposition in Writing Based on the Theory of Language Error. (2020). LSP International Journal, 7(1). https://doi.org/10.11113/lspi.v7n1.95