Tahap Kemahiran Generik Pelajar dalam Pembelajaran Kesusasteraan Melayu

Authors

  • Zamri Mahamod Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, 43600 UKM, Bangi, Selangor, Malaysia
  • Noor Syazwani Roni Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, 43600 UKM, Bangi, Selangor, Malaysia

DOI:

https://doi.org/10.11113/jt.v64.1453

Keywords:

Kemahiran generic, Kesusasteraan Melayu, pengajaran dan pembelajaran

Abstract

Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti tahap kemahiran generik murid ketika mempelajari Kesusasteraan Melayu (KM). Antara elemen kemahiran generik yang ingin dikenal pasti ialah kemahiran berkomunikasi, kemahiran Teknologi maklumat dan komunikasi (TMK), kemahiran kepimpinan, kemahiran kerja berpasukan, dan pemikiran kritis serta kemahiran menyelesaikan masalah. Kajian ini juga ingin melihat perbezaan kemahiran generik berdasarkan jantina. Seramai 295 orang murid tingkatan empat yang mengambil mata pelajaran KM sebagai subjek elektif di daerah Tumpat, Kelantan dijadikan responden kajian. Soal selidik digunakan sebagai alat kajian untuk mengutip data. Data dianalisis menggunakan SPSS versi 18 sebagai alat untuk pemerihalan data deskriptif dan inferensi. Dapatan kajian menunjukkan tahap kemahiran generik murid berada di tahap yang sederhana. Selain itu, terdapat perbezaan yang signifikan antara kemahiran generik dengan jantina murid t (295) =2.236, p<0.05. Implikasi kajian ialah guru perlu menerapkan kemahiran generik ke dalam diri murid supaya mereka dapat mempersiapkan diri untuk bersaing untuk mendapatkan pekerjaan kelak.

 

References

Abu Bakar Nordin & Ikhsan Othman. 2003. Falsafah Pendidikan dan Kurikulum. Ipoh, Perak: Quantum Books.

Adnan Kamis, & Chew Fong Peng. 1998. Peranan Sastera Kebangsaan di dalam Pembentukan Integrasi Nasional di dalam Kerangka Pendidikan. Kertas Kerja Seminar Pendidikan Kebangsaan. Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, 26–27 November.

Amiruddin, et al. 2006. Perbezaan Dalam dimensi kemahiran generik pelajar baru KUSTEM. National Student Development Conference (NASDEC) 2006. 8–9.

Anisah Alias. 2010. Penggunan Instrument MyGSi dalam Mengukur Tahap Kemahiran Generik Pelajar Opsyen Bahasa Melayu di Sebuah IPTA dan IPG. Tesis Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.

Dayang Aida Hj. Talin. 2010. Pendekatan pembelajaran Masteri dalam P&P Kesusasteraan Melayu di Brunei Darussalam. Tesis Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.

Khairunnisak Hussain, et al. 2011. Menjana Minat Pelajar Terhadap Sastera Melalui Program Bunga-bunga Sastera. Seminar Bahasa Melayu. 223–232.

Lizzio, A. & Wilson, K. 2004. First Year Students’ Perception of Capability. Research In Higher Education. 29: 109–126.

Mary Anne. 1996. Full Report Generic Skills Survey. University of Western Australia Http://Www.Csd.Uwa.Edu.Au/Tl/Skills/Report.Html.

Mohamad Mohsin Mohamad Said & Nasaruddin Yunus. 2008. Halangan-Halangan Kepada Usaha Memupuk Kreativiti. Prosiding Seminar Kemahiran Insaniah dan Kesejahteraan Sosial (SKIKS). Jld. 1: 89–96.

Mohd Majid Konting. 2000. Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa & Pustaka.

Mohd Safarin Nordin & Kamaruddin Md. Tahir. 2004. Kemahiran Generik: Kepentingan dalam Memenuhi Keperluan Majikan Masa Kini. Kertas Kerja Seminar Pendidikan. Universiti Teknologi Malaysia.

Mohd Shah Rizal Othman. 2013. Pengajaran Kontekstual dalam Kalangan Guru Kesusasteraan Melayu. Kertas Projek Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.

Nazmi Yaakub. 2008. Memperkasakan Bahasa, Kesusasteraan Melayu. Berita Harian. 8 Jan 2008. Hlm. 5.

Nik Nor Azimah Nek Ali. 2012. Amalan pengajaran dan Kemahiran Guru Cemerlang Kesusasteraan Melayu di Sekolah Menengah Negeri Kelantan: Satu Kajian Kes. Kertas Projek Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.

Noor Syazwani Roni. 2013. Penerapan kemahiran generik dalam pengajaran dan pembelajaran Kesusasteraan Melayu. Kertas Projek Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.

Nor Azilah Ahmad. 2008. Kerangka Teori kepimpinan semasa: Kajian terhadap isu dan cabaran. Prosiding Seminar Kemahiran Insaniah Dan Kesejahteraan Sosial (SKIKS). Jld. 2: 131–147.

Nordin Mat Ali. 2012. Pengetahuan Pedagogi Kandungan Guru Kesusasteraan Melayu: Satu Kajian Kes. Kertas Projek Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.

Normala, Zalika Hj. Hussin & Mohamad Kamil Ariff Khalid. 2005. Tahap Literasi Komputer Pelajar Sekolah Menengah di Kedah. Jurnal Pendidikan. 30: 129–139.

Nur Aisyah Mohamad Noor. 2011. Pembangunan dan Penilaian Perisian PBBK (multimedia) novel Istana Menanti dalam Komponen Sastera Bahasa Melayu Tingkatan 1. Tesis Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.

Nurazidawati Mohamad Arsad. 2011. Penyepaduan Kemahiran-kemahiran Abad ke-21 dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Biologi. Tesis Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.

Nurul Ain Azmi. 2012. Penyepaduan Kemahiran Abad ke-21 dalam Pembelajaran Pelajar Ketika Belajar Kesusasteraan Melayu. Kertas Projek Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.

Othman Puteh. 2000. Pengajaran Sastera. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa & Pustaka.

Pusat Perkembangan Kurikulum. 1999. Rangka Rancangan Jangka Panjang Kedua 1991-2000. Bab 6 Pembangunan Sumber Manusia. Bil. 1/1999. ISSN.0128.8709 Kementerian Pendidikan Malaysia.

Robiah Sidin, et al. 2001. Pembudayaan sains dan teknologi: kesan pendidikan dan latihan di kalangan belia di Malaysia. Jurnal Pendidikan. 27: 35–45.

Rodiah Idris, Siti Rahayah Ariffin & Noriah Mohd Ishak. 2008. Pemeriksaan Differential Item Functioning (DIF) Instrumen Pentaksiran Kemahiran Generik. Seminar Psikologi dan Pembangunan Manusia. Kuala Lumpur.

Rohaida Mashudi et al. 2008. Kemahiran Berkomunikasi Melalui Kesantunan Berbahasa dalam Bekerja di Universiti Multimedia: Satu kajian lapangan. Prosiding Seminar Kemahiran Insaniah dan Kesejahteraan Sosial (SKIKS). Jil. 1: 23–30.

Shafee Abdul Hamid. 2012. Amalan Metakognitif dalam Kalangan Murid Ketika Belajar Komponen Sastera. Kertas Projek Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.

Sharmini Gnanaguru. Enhancing Student Literacy: Engaging The Reader In Young Adult Literature. Available Online: Http://2003.Learningconference.Com/Otherconference/Learning Con.../Paperworkshop.Html 23/8/2012.

Umi Nadiha Mohd Noor. 2011. Penerapan Kemahiran Generik dalam Kalangan Guru Bahasa Melayu Sekolah Menengah. Kertas Projek Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.

Umi Nadiha Mohd Nor. 2011. Penerapan Kemahiran Generik dalam Kalangan Guru Bahasa Melayu Sekolah Menengah. Kertas Projek Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.

Zaitun Sidin & Doriyah Endut. 2011. Penggunaan Perisian Khusus dibekalkan Yyang Dibekalkan Kementerian Pelajaran Malaysia Oleh Guru dalam Pengajaran dan Pembelajaran di Bilik Darjah Di Sekolah-Sekolah Rendah zon Benut, Pontian. 2011. Http://Www.Eprints.Utm.My/11736/1/Penggunaan Perisian Kursus Yang Dibekalkan Kementerian Pelajaran Malaysia Oleh Guru. Pdf.Html. (13 Mac 2011).

Zamri Mahamod & Mohamed Amin Embi. 2008. Teknologi Maklumat dan Komunikasi dalam Pengajaran dan Pembelajaran: Teori dan Praktis. Shah Alam. Karisma Publications Sdn. Bhd.

Zamri Mahamod & Umi Nadihah Mohd Nor. 2012. Persepsi Guru Bahasa Melayu Terhadap Penerapan Kemahiran Generik di dalam Kelas. Jurnal Teknologi.59(2012): 9–19.

Zamri Mahamod, Anisah Alias & Nur Ehsan Mohd Said. 2012. Perbandingan Kemahiran Generik Pelajar Opsyen Bahasa Melayu di sebuah IPTA dan IPG. Asean Journal of Teaching and Learning in Higher Education. 4 (1): 82–95.

Downloads

Published

2013-09-18

Issue

Section

Social Sciences

How to Cite

Tahap Kemahiran Generik Pelajar dalam Pembelajaran Kesusasteraan Melayu. (2013). Jurnal Teknologi, 64(1). https://doi.org/10.11113/jt.v64.1453