Increased Mastery of Learning Strategies Through Strategy Instruction and Attribution Retraining
DOI:
https://doi.org/10.11113/jt.v39.474Abstract
Kajian ini menyelidik penguasaan kemahiran belajar di kalangan pelajar sebagaimana dipengaruhi oleh pengajaran strategi dan latihan semula atribusi. Seratus tiga puluh tiga orang pelajar dari sebuah sekolah terpilih mengambil bahagian dalam kajian ini. Pelajar-pelajar ini membentuk empat kumpulan persampelan rawak yang masing-masing menerima pengajaran strategi dan latihan semula atribusi, pengajaran strategi sahaja, latihan semula atribusi sahaja, dan tiada rawatan. Terdapat kesan utama kumpulan [F(3,87)=4.57, p=.005, η2=.14] dalam min kemahiran belajar selepas rawatan. Terdapat juga kesan interaksi kumpulan dengan tahap pencapaian, jantina, dan kumpulan etnik [F(2,87)=3.07, p=.052, η;2=.07]. Perbincangan dan implikasi kajian dilaporkan bersama. Kata kunci: Pengajaran Strategi, latihan semula atribusi Kajian ini menyelidik penguasaan kemahiran belajar di kalangan pelajar sebagaimana dipengaruhi oleh pengajaran strategi dan latihan semula atribusi. Seratus tiga puluh tiga orang pelajar dari sebuah sekolah terpilih mengambil bahagian dalam kajian ini. Pelajar-pelajar ini membentuk empat kumpulan persampelan rawak yang masing-masing menerima pengajaran strategi dan latihan semula atribusi, pengajaran strategi sahaja, latihan semula atribusi sahaja, dan tiada rawatan. Terdapat kesan utama kumpulan [F(3,87)=4.57, p=.005, η2=.14] dalam min kemahiran belajar selepas rawatan. Terdapat juga kesan interaksi kumpulan dengan tahap pencapaian, jantina, dan kumpulan etnik [F(2,87)=3.07, p=.052, η2=.07]. Perbincangan dan implikasi kajian dilaporkan bersama. Key words: Learning strategies, strategy instruction, attribution retrainingDownloads
Published
2012-01-20
Issue
Section
Social Sciences
License
Copyright of articles that appear in Jurnal Teknologi belongs exclusively to Penerbit Universiti Teknologi Malaysia (Penerbit UTM Press). This copyright covers the rights to reproduce the article, including reprints, electronic reproductions, or any other reproductions of similar nature.
How to Cite
Increased Mastery of Learning Strategies Through Strategy Instruction and Attribution Retraining. (2012). Jurnal Teknologi (Sciences & Engineering), 39(1), 37–46. https://doi.org/10.11113/jt.v39.474