Increased Mastery of Learning Strategies Through Strategy Instruction and Attribution Retraining

Authors

  • Sau Cheong Loh
  • Habibah Elias
  • Sharifah Mohd. Nor
  • Rahil Mahyuddin
  • Jegak Uli

DOI:

https://doi.org/10.11113/jt.v39.474

Abstract

Kajian ini menyelidik penguasaan kemahiran belajar di kalangan pelajar sebagaimana dipengaruhi oleh pengajaran strategi dan latihan semula atribusi. Seratus tiga puluh tiga orang pelajar dari sebuah sekolah terpilih mengambil bahagian dalam kajian ini. Pelajar-pelajar ini membentuk empat kumpulan persampelan rawak yang masing-masing menerima pengajaran strategi dan latihan semula atribusi, pengajaran strategi sahaja, latihan semula atribusi sahaja, dan tiada rawatan. Terdapat kesan utama kumpulan [F(3,87)=4.57, p=.005, η2=.14] dalam min kemahiran belajar selepas rawatan. Terdapat juga kesan interaksi kumpulan dengan tahap pencapaian, jantina, dan kumpulan etnik [F(2,87)=3.07, p=.052, η;2=.07]. Perbincangan dan implikasi kajian dilaporkan bersama. Kata kunci: Pengajaran Strategi, latihan semula atribusi Kajian ini menyelidik penguasaan kemahiran belajar di kalangan pelajar sebagaimana dipengaruhi oleh pengajaran strategi dan latihan semula atribusi. Seratus tiga puluh tiga orang pelajar dari sebuah sekolah terpilih mengambil bahagian dalam kajian ini. Pelajar-pelajar ini membentuk empat kumpulan persampelan rawak yang masing-masing menerima pengajaran strategi dan latihan semula atribusi, pengajaran strategi sahaja, latihan semula atribusi sahaja, dan tiada rawatan. Terdapat kesan utama kumpulan [F(3,87)=4.57, p=.005, η2=.14] dalam min kemahiran belajar selepas rawatan. Terdapat juga kesan interaksi kumpulan dengan tahap pencapaian, jantina, dan kumpulan etnik [F(2,87)=3.07, p=.052, η2=.07]. Perbincangan dan implikasi kajian dilaporkan bersama. Key words: Learning strategies, strategy instruction, attribution retraining

Downloads

Published

2012-01-20

Issue

Section

Social Sciences

How to Cite

Increased Mastery of Learning Strategies Through Strategy Instruction and Attribution Retraining. (2012). Jurnal Teknologi (Sciences & Engineering), 39(1), 37–46. https://doi.org/10.11113/jt.v39.474